Ce a invatat marketingul de la Steve Jobs

Unii sustin ca zilele acestea se vorbeste prea mult despre Apple si Steve Jobs. Sunt cei care cred ca moartea este si ea o forma de publicitate. Sau poate cei care se tem ca nu vor lasa nimic in urma, asa cum a facut „parintele” iPod-ului, iPhone-ului si iPad-ului.

Dar mostenirea fondatorului Apple nu se rezuma la citate ispirationale, gadgeturi surprinzatoare ori un brand fara seaman. Numele sau va fi legat pe veci de un alt mod de a face marketing, un mod la fel de inedit ca si produsele pe care le-a creat.

Din acest punct de vedere, am putea spune ca nu doar Jobs a profitat de pe urma marketingului – care, de altfel, a facut lumea sa se aseze la cozi – ci marketingul a avut si el de castigat de pe urma lui Jobs.  Iar primul beneficiu este concentrat in afirmatia: „Nu clientul are dreptate, eu am.”

Steve Jobs a fost suficient de curajos si inspirat pentru a aborda lucrurile in mod diferit. A preferat mai degraba necunoscutul decat cunoscutul, atipicul decat tipicul, propriul fler decat asteptarile maselor. El nu si-a intrebat mieros publicul ce isi doreste, ci l-a pus in fata faptului implinit, ori mai bine zis, a gadgetului implinit. A materializat vise chiar inainte ca oamenii sa le viseze, a creat dorinte fara ca lumea sa si le doreasca, a vazut si a livrat franturi de viitor.

In mai 1998, Steve Jobs spunea cam asa: „Este foarte greu sa creezi produse pornind de la rezultatele unui focus-grup. De foarte multe ori oamenii nu stiu ceea ce vor pana nu le arati ceea ce vor.” Acesta a fost miezul strategiei sale de marketing, o strategie cu care nu a dat gres. Niciodata.

Si daca tot vorbim despre strategii, exista o alta care a facut din produsele Apple veritabile declansatoare de isterii: suspansul. In marketing, generarea suspansului se realizeaza prin campanii de teasing, iar Jobs a fost un maestru in acest sens. In plus, fusese harazit cu o asemenea carisma incat lumea toata i-a cazut fermecata la picioare.

Oamenii isi suspendau rutina cotidiana cu oarece frenezie, se invoiau de la serviciu pentru a se imbulzi la prezentarile sale. Unii au cazut, la propriu, victime ale propriei idolatrii. La Beijing, patru oameni au fost spitalizati dupa ce au esuat in incercarea lor de a-si achizitiona un iPad 2 in ziua lansarii.

Cum reusea sa starneasca asemenea pasiuni? Prin simplitate, as zice. Presedintele unei companii ce valora (si valoreaza) peste 300 miliarde de dolari se prezenta in fata multimii in blugi, in pantofi sport, cu un zambet autentic si un aer degajat. Vorbea cu drag, din drag de produsele sale, inecand cuvintele in entuziasm.

Si totul natural, merituos, sustinut de valoare, caci cea mai mare inovatie a Apple sta in mixul exceptional dintre tehnologie si design. De altfel, Jobs lega conceputul de design mai degraba de functionalitatea unui produs decat de aspectul acestuia. Totusi, gadgeturile sale sunt deopotriva inteligente, sofisticate si trendy. Exact atributele ilustrate in celebra serie publicitara „Mac vs. PC”, in care brandul Apple este intruchiparea unui tanar sclipitor, nonconformist si pe deasupra foarte simpatic.

La toate acestea se adauga, ca cireasa pe un tort, o foarte mare atentie acordata detaliilor. Lucrurile sunt construite cu migala, nazuind catre perfectiunea liniilor, culorilor, imaginii. Dar pentru Apple ambalajul nu este totul, ci exact jumatatea cealalta care intregeste calitatea… [citeste continuarea articolului]

Anunțuri
Categorii: 2.Publicitaturi | Etichete: , , , | 1 comentariu

Navigare în articol

Un gând despre „Ce a invatat marketingul de la Steve Jobs

  1. the deceiver

    I like this!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: